Onze geschiedenis en waarden

Het staat vast dat kort na de tweede wereldoorlog in Lier de judosport reeds werd beoefend! Uit een document van de Belgische Judobond en de Vlaamse Judo Federatie blijkt dat Judoclub Lier reeds in 1948 opgericht werd en zich enige tijd later officieel liet registreren bij de toenmalige federatie BELAJA (Belgische Amateur Judo Associatie) onder het stamnummer 1013. Onze club behoort zonder twijfel tot de oudste judoclubs van het land.

In al die jaren is het judo geëvolueerd tot een moderne tweekampsport met streng gecontroleerde regels. Men kan zich in een noodsituatie verdedigen, maar wie daarom bij een judoclub aansluit, verdoet zijn tijd en zit op het verkeerde spoor. Judo is meer dan een simpele vechtsport, het is meer dan alleen een wedstrijdsport. In het judo moet zowel het recreatieve aspect als het competitieve aspect aan bod komen.

Tot slot de wijze woorden van onze stichter Jigoro Kano om aan te tonen waar het bij judo eigenlijk om gaat.
"Judo is het principe van het meest nuttig gebruik van lichaam en geest.
Judo beoefenen betekent dus: geest en lichaam ontwikkelen door het spel van aanval en verdediging om zo zichzelf te vervolmaken tot een harmonische mens en daardoor bij te dragen tot de voorspoed van alle mensen".

Onze waarden en visie binnen de club

Onze club draagt de waarden van respect en eerbied tegenover elkaar hoog in het vaandel. Daarom nemen we deel aan acties zoals " Kies Kleur tegen Pesten " en ondertekenden we de Panathlon verklaring al sinds 2004.

Promofilm KJC Lier